آیا می‌دانید که رنگ آبی...؟
نوشته شده توسط : amin

آیا می‌دانید که ...؟
میلاد پروانه
رنگ آبی سیاره‌ی نپتون به چه علت است؟
سطح سیاره‌ی سرد نپتون، پوشیده از اقیانوس عظیمی از مایع متان است و در دورترین وضعیت مداری، فاصله‌اش تا خورشید به چهار میلیون کیلومتر بالغ می‌شود. دمای این سیاره تا 210- درجه‌ی سانتی‌گراد (زیر صفر) کاهش پیدا می‌کند.
 
  سیاه‌‌چاله‌ی فضایی چیست؟
سیاه‌چاله‌ها از عجایب خلقت محسوب می‌شوند. نور حاصل از تشکیل آن‌ها، از تمام انفجارات داخل کهکشان و حتی از تشکیل سوپر‌نوا هم شدید‌تر است. سیاه‌چاله‌ها پس از مدت کوتاهی تبدیل به سیاه‌ترین شیء موجود در فضا می‌شوند که به گونه‌ای هیچ نوری از خود متصاعد نمی‌کنند.
 
  انقلاب صنعتی چیست؟
 یکی از بزرگ‌ترین تحولات در تاریخ جهان، وقوع انقلاب صنعتی است که در اواخر قرن هجدهم از بریتانیا آغاز شد. این کشور مانند یک کارگاه بسیار عظیم آزمایش، منشأ پیدایش اولین ماشین‌های صنعتی، مواد اولیه‌ی نوظهور و راه‌های نوین تولید انرژی تلقی می‌شد. انقلاب صنعتی در عصر بهره‌برداری از زغال‌سنگ، آهن، گاز، الکتریسته، راه‌آهن و تأسیس انواع کارخانه‌ها صورت گرفت.
 
 نهضت زنان چه بود؟
نهضت زنان برای اولین بار در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم، ریشه پیدا کرد. همچون وقوع انقلاب در آمریکا، فرانسه و برخی نقاط دیگر، سبب ترویج اندیشه‌ی آزاد‌طلبی و تساوی حقوق زن و مرد در بین زنان شد زیرا تا آن تاریخ، زنان حق رأی نداشتند و اغلب برای ادامه‌ی تحصیلات عالی با محدودیت‌های شدیدی مواجه بودند.
 
 سازمان ملل متحد چیست؟
در پایان جنگ جهانی اول در سال 1918، بسیاری از مردم دنیا مصمم شدند که دیگر اجازه‌ی تکرار چنین کشتار وحشتناک و خون‌ریزی فجیعی را ندهند، بنابراین توسط کشور‌های برنده در جنگ جهانی، تشکلی بین‌المللی به نام «جامعه‌ی ملل» ایجاد شد. برقراری صلح و امنیت در جهان، از مهم‌ترین اهداف سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.




:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 472
|
امتیاز مطلب : 154
|
تعداد امتیازدهندگان : 51
|
مجموع امتیاز : 51
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: